Voorbereidingen

Het is maar goed dat Marjon al vakantie heeft. Toch wel veel te regelen in een korte tijd.
Het voornaamste was een onderdak voor Xaro en Arya, onze nog thuiswonende kinderen
 Nee, dit is niet hun onderkomen tijdens de vakantie en nee, deze website wordt niet gesponsord door plein.nl

De katten gaan in pension bij Stichting Katinnood in Drachtstercompagnie, Friesland. Woensdag gaan we ze wegbrengen. Immers, donderdag (Hemelvaartsdag) zijn ze gesloten en  vrijdagochtend vroeg rijden we er vlak langs op weg naar Noorwegen, maar op dat tijdstip zijn ze dan nog niet open. Niets aan te doen, dan maar een keertje extra over de Afsluitdijk.
Zoals ik al eerder zei: toch wel veel te regelen. Allereerst de kleding: werkkleding, wandelkleding, zomerkleding, winterkleding (gisteren hadden ze nog sneeuw), zwemkleding,  nette kleding en een tasje apart voor de overnachting onderweg. Daar willen we niet de hele auto overhoop halen om onze flanellen pyama’s op te zoeken 😂.
Dan een tas gereedschap. Veel heeft Gerard wel maar wat hij niet heeft en mee te nemen is, nemen we mee.
En dan hebben we nog het hoofdstuk boodschappen. Als je in Nederland geboren en opgegroeid bent heb je toch een bepaalde smaak ontwikkeld. Niet dat het in Noorwegen vies is, integendeel, je kunt er verdomd goed en lekker eten maar toch.......”die koffiepads van DE zijn toch lekkerder. Oh, een stroopwafel, af en toe best lekker, maar hier niet te koop. Waar ik af en toe naar verlang? Een beschuitje met pure chocoladehagel” en ga zo maar door. Dus wat doe je dan: natuurlijk, een tas boodschappen past ook nog wel in de auto. Geen probleem hoor, we doen het graag.
En dan over de reis. Ik heb het al even gezegd, het plan is om vrijdagochtend vroeg te vertrekken. Als we hier bij Purmerend Noord de A7 opdraaien hebben we die vrijdag zo’n 900 kilometer te gaan. Via de Afsluitdijk door Friesland, even zwaaien bij Drachtstercompagnie (niet toeteren, want de katten herkennen de claxon), langs de stad Groningen en dan Duitsland in. Via Bremen naar Hamburg. We verwachten dat het redelijk rustig op de weg is en er zijn delen waar je geen snelheidsbeperking hebt in Duitsland dus met een gangetje van 190 km per uur zou je lekker op kunnen schieten.........als onze auto die snelheid aan zou kunnen. Helaas, helaas. Maar met rust- en ontbijtpauzes ingecalculeerd verwachten we rond het middaguur bij Hamburg te zijn en vandaar is het nog 150 km naar Puttgarden. Ik heb er wat extra voor moeten betalen maar dan mogen we wel de VIP-lane nemen om de boot op te rijden. Na een cruise van wel 3 kwartier stappen we, eh...rijden we bij Rødby Deens grondgebied op . Vandaar is het de borden Kopenhagen volgen, laten vervolgens die stad links, nee, rechts liggen en gaan door naar Helsingør. Als het goed is ligt daar een boot op ons te wachten voor een oversteek naar Helsingborg, Zweden. Als je de boot op rijdt zie je de overkant al liggen en de overtocht duurt dan ook maar een klein half uurtje. Zoiets als de overtocht Den Helder - Texel.
Aan de overkant aangekomen zal het nog zo’n 25 km zijn naar hotel Erikslund waar tegen die tijd ons bed opgemaakt klaar staat.

De volgende ochtend, zaterdag, na hopelijk een goede nachtrust, kunnen we pas na 7.30 uur ontbijten dus volgens verwachting vertrekken we om een uur of 8 vanuit Norra Varalöv en hebben dan nog 666 km te gaan. Als we de juiste kant op gaan passeren we Gotenburg, verlaten bij Svinesund Zweden om Noorwegen in te rijden om tenslotte bij de buitenwijken van Oslo aan te komen. We blijven hier de E6 volgen richting Hamar en Lillehammer. Wij kennen deze weg als een 2 baansweg; nu schijnt het een grote vierbaansweg te zijn. We zullen het zien.
Vlak voor Hamar nemen wij de afslag richting Elverum. Tot Elverum is voor ons nog (een beetje) bekend terrein maar als we bij de rotonde dit keer rechtdoor gaan in plaats van het ons bekende linksaf betreden we voor ons “nieuw terrein” en hebben dan nog een kleine 50 km te gaan.
Zo. Dat was dan op papier onze heenreis en laten we hopen dat het over een paar dagen ook zo voorspoedig gaat.